torsdag 8 december 2011

En rörig torsdag & nyårsafton

Vad som skulle blivit en utedialys idag blev en vanlig, om än något rörig, dag på avdelningen då patienten på IVA var för dålig för dialys. Istället var jag och handledar-Tina på en stue med fyra patienter. I princip ensamma, emellanåt med lite assistans. Lite för mycket för en sjuksköterska och en student, men det löste sig. Jag hade hand om patienten som häromdagen tyckte jag skulle lära mig danska. Dvs inget vidare kommunikationsutbyte där :) Dessutom hamnade hon på en av de få gamla maskiner som finns på avdelningen, jag har inte lärt mig dessa så det blev ett lite begränsat arbete.

Även på röriga torsdagar får patienterna dock läkemedel så det fick jag jobba lite med idag. Då vi hade hjälp av en annan sjuksköterska en stund, fick jag lite praktiska tips från honom och även lite mer kunskap bakom en del provsvar som man bör ta hänsyn till i samband med att man ger järn och epo. Det är väldigt kul när någon på ett engagerat sätt vill lära ut något, och intressant när man ser nya sammanhang och får ny kunskap.

Jag lärde mig även av en annan sjuksköterska att jag inte fick hålla handen ovanför hennes sterila material. Helt rätt, men lite lustigt då jag strax innan sett henne förbereda för steril kateterstart på ett inte så sterilt sätt. Vi pratade om det efteråt och hon insåg själv att det kanske inte var helt korrekt - så vi lärde nog oss nåt båda två :)

Lite halvstressat emellan nåt annat fick jag även prata med läkaren på den försenade stuegangen om vilka frågeställningar vi hade angående min patient. Tyvärr blev det lite hastigt och inte så mycket kommunikation, då hon gick iväg för att läsa på och sedan kom tillbaka med besked.

Tiden gick väldigt snabbt och efter att jag avslutat min patient och dokumenterat var det helt plötsligt dags för mig och de två danska studenterna att gå iväg på tværfagligt PBL. Vilket betydde diskussion/reflektion med sjuksköterskestudenter och medicinstudenter tillsammans med några kliniska handledare. Några av dom hade arbetat med ett case som vi diskuterade. Det var lite svårt att hänga med i språket emellanåt men i stort intressant. Lunch hade jag inte hunnit med, så som tur var hade vi haft en sen frukost. Men 15.30, en halvtimma för sent, när det var dags att cykla hem var jag rätt hungrig.

Nu är jag precis tillbaka efter ett trevligt biobesök med danska och norska vänner. Vi hade fått ett bidrag från skolan att göra något tillsammans så vi valde bio. New Year's Eve. Hade inga förväntningar alls faktiskt, trots den digra kända skådespelar-listan. Såg filmen Valentine's Day i somras, tror det är samma regissör eller producent och med liknande parallella historier och många kända skådisar - den var iallafall superdålig. Men New Year's Eve var riktigt bra. Roligt att bli positivt överraskad. Kanske inte en superstory men lagom trevliga parallella händelser och många bra skådespelarinsatser. Rekommenderas! Tror inte den har premiär förrän i slutet av December i Sverige dock...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar