måndag 5 december 2011

Ont i halsen

Det märks att det har blivit lite kallare ute nu, riktigt kyligt när jag cyklade till jobbet imorse.

På morgonmötet visade det sig att min handledare Tina, som jag skulle gått med idag, var sjuk men Charlotte jobbade så det blev en dag med henne istället. Det blev även en annan stue än det var tänkt från början och då en patient inte kom fick jag ha ansvar för en ny patient som var inlagd på sängavdelningen. Jag började som vanligt att koppla upp maskiner, idag utan vattenläckage :) Sedan startade jag behandlingen och det gick bra. Patienten var lite orolig och ville gärna ha sällskap så det kändes bra att kunna vara behjälplig även om jag mest lyssnade. Han pratade på och var väldigt tacksam för mitt sällskap, han hade väldigt dålig hörsel, kanske hörde han inte att jag var från Sverige ;)

Efter en stund fick vi ändra behandlingen då patienten fick oregelbunden och hög puls. Läkare tillkallades och ett EKG togs. Patienten var dock opåverkbar och allt löste sig fint. Men det var intressant att se att allt inte alltid bara löper på utan att oväntade saker kan hända. Och man måste hela tiden vara uppmärksam på maskin och patient.

På förmiddagen kom en kvinna från skolan som tydligen var min kontaktperson, vi hade ett kort möte med den kliniska handledaren Maria. Hon ville egentligen bara se hur jag hade det, att allt funkade bra och om jag hade några funderingar. Återigen märker man att de är väldigt måna om sina utbytesstudenter. Nu är ju jag nöjd och har inget att klaga på, men om läget varit annorlunda är det ju ännu viktigare att någon visar intresse.

Eftersom jag inte känner mig helt frisk, ont i hals och huvud, valde jag att stanna hemma och kurera mig med varmt te och en bok ikväll. Annars hade jag gått till Ungdomshuset där de har måndagscafé för utbytesstudenter, kanske kan det bli en annan dag. Nu hoppas jag att jag inte åker på nån förkylning.



Jag blev inbjuden att vara med i julklappsbyte på sjukhuset. Man skulle köpa en klapp för max 20 kronor eller gärna nåt hemmagjort. Jag hoppas svensk knäck i fin förpackning uppskattas av någon. Vet inte när dragningen är, kanske i veckan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar