onsdag 14 december 2011

Oinspirerat arbete och musikhjälpen

Om gårdagens praktik var hektiskt var dagens pass tvärtom. Jag hade bara en patient och det var ingen stuegang eller andra frågeställningar. Jag startade iallafall själv med kanylering och det gick bra. Det är lite speciellt att sticka i ett så stort kärl och man måste tänka på att nålen kommer ner i kärlet ordentligt. Den ena nålen idag lade sig lite uppåt och kan då irritera kärlväggen, men med lite justering blev det bättre. Tre timmar senare avslutade jag genom att koppla bort slangar och ta bort kanyler. Och patienten hade det bra :)

Emellan start och avslut fanns det tid för mig att fundera lite på mitt arbete till skolan. Jag känner dessvärre ingen större inspiration inför detta. Först och främst måste jag ha ett patientfall, och eftersom kommunikationen varit sådär med många patienter, kände jag att jag helt enkelt fick välja den patient jag pratat mest med. I arbetet ska jag identifiera en vårdsituation och frågeställningar inom omvårdnad, etik, didaktik och vårdutveckling/ledarskap. Jag känner inte att jag har koll på läget. Jag diskuterade lite idag med den kliniska handledaren, Maria, som jag jobbat med idag. Hon gav mig lite idéer om hur jag kan tänka så efter det kändes det som om jag fick lite bättre koll. Men allt ska refereras så jag måste plöja igenom en hel del litteratur, och sedan ska det sökas vetenskapliga artiklar också. Suck! Då jag var klar med dokumentationen en stund innan jag egentligen slutade tyckte Maria att jag skulle gå hem och skriva på arbetet, så det gjort jag.

Har nu suttit ett antal timmar och försökt strukturera och lägga upp en plan, men jag känner mig fortfarande ganska förvirrad. Hoppas att det klarnar framöver och att inspirationen infinner sig.



För att inte drunkna i det där oinspirerande arbetet följer jag fantastiska musikhjälpen. Här eller här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar