tisdag 20 december 2011

Y Ambulatoriet & bazar

Idag har jag varit på nurmottagningen. Det var väldigt roligt att se en annan del av njursjukvården. På mottagningen kommer bl a patienter för att följa upp njurprover, innan och efter transplantation, patienter i påsdialys mm. Man erbjuder mycket utbildning och information t ex genom njurskola.

Jag fick träffa många olika patienter tillsammans med sjuksköterska och läkare. Sjuksköterskan jobbar tillsammans med en läkare, läkaren hade jag träffat på dialysavdelningen tidigare. Vanligt är att 15 minuter är avsatt och då ska läkaren hinna titta på blodprover, göra ev. medicinjusteringar och hinna få en bild av hur patienten egentligen mår. Sjuksköterskan sitter med för det mesta och är även ansvarig för medicinutdelning, att ta blodtryck och ge läkemedel, idag var det t ex en patient som fick järn intravenöst.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att jobba på en mottagning i framtiden. Bra arbetstider och många möten med människor. Utbildning av patienter och kommunikation är en stor del av arbetet samt att vara uppmärksam på hur patienten mår.

Tiden gick verkligen snabbt men ibland kändes det som om patienterna bara sprang in och ut till läkaren. Och man funderade på hur mycket man egentligen kan göra bara på 15 minuter. En del patienter kommer oftare men annars verkar ett besök var tredje månad vara ganska vanligt.

Ikväll har jag varit med min buddy Laura på Fyn Bazar. Kändes som att komma utomlands. Frukt, mat, kryddor och en massa krims krams i form på en stor inomhusmarknad. Plus en del matställen. Vi kikade runt en sväng, köpte clementiner och käkade ett gott pitabröd.



Det var inte riktigt lika mycket folk som i den här reklamfilmen. Men trevligt ändå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar