fredag 2 december 2011

Fredag!

Oj vad skönt med fredag. Ganska trött efter en vecka på sjukhuset. Imorse när jag cyklade vräkte regnet ner. Regnbyxor och jacka var genomblöta när jag var framme - tur att det går snabbt att cykla. Dessvärre finns inga skåp till studenterna där den vanliga personalen byter om, vi har istället blivit tilldelade skåp i en helt annan byggnad. Så jag måste först cykla förbi dialysavdelningen till omklädningsrummet, hoppa av och parkera cykeln, gå in och byta om, ta på mig jacka och hoppa upp på cykeln igen och cykla tillbaka till avdelningen. Går ju bra men imorse i ösregnet hade det varit skönt att slippa.

Idag hade jag ansvar för en patient som jag träffade i onsdags också. Det kändes bra att få lite kontinuitet i patientmötena och intressant att se att han blivit mycket bättre sen senaste dialysen. Imorse när jag kopplat upp maskinen och den körde rengöringsprogram började det helt plötsligt spruta vatten! Jag hade visst inte skruvat på en slang ordentligt - herregud vad mycket som kan gå galet. Tror att man kan nåt och så blir det fel ändå, haha.
Den sterila uppstarten gick iallfall bra och även avlutningen. Därmellan gav jag bl a lite medicin som jag räknade ut dos på och mätte upp. Dokumentationen känns redan som den går lättare. Känns som om jag har koll på det mesta som ska göras men det är svårt att få till alla moment och få en bra överblick ibland. Och då har jag bara hand om EN patient. Ofta har sjuksköterskorna tre patienter var. Och kanske en långsam och frågvis student som tar tid ;)

Det känns iallafall som en bra praktikplats med riktigt bra handledare och jag tycker jag har lärt mig mycket på bara två veckor. På min förra praktikplats var vi några studenter som hela tiden fick "tjata" om att få göra saker. Här sätter handledarna hela tiden nya saker i händerna på mig, som jag ibland känner att jag inte alls har koll på, men som jag lär mig mycket av.

Nu är det iallafall helg!

Efter jobbet cyklade jag till stationen för att köpa tågbiljett till Köpenhamn. Jag åker imorgon och kommer tillbaka på söndag. Förrförra helgen när jag åkte från Svedala till Odense var det inte en endaste konduktör som kollade på min biljett på hela sträckan. På biljetten stod det att den gällde tom 19 december. Hmm tänkte jag, kanske går att använda igen?! Frågade på stationen om jag kunde byta min "oanvända" biljett och det gick hur bra som helst. Så istället för att betala 500 dkk t o r kom jag undan med 150 :) I Köpenhamn ska jag hälsa på min gamla klasskompis Kristin som jag pluggade tillsammans med på Art College i Göteborg för en sisådär 8-9 år sen. Det var flera år sedan vi sågs så det ska bli himla kul att ses.

Ikväll kollar på de här sköna grabbarna och äter pizza med parmaskinka och parmesan.



På återseende på söndag och god weekend!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar