torsdag 15 december 2011

Utbildnings- och pysseltorsdag

Torsdag. Snart fredag. Jippi!

Idag hade jag lite mer på programmet på sjukhuset. Fick ha hand om två patienter med AF-fistel idag, vilket bl a innebar två kanyleringar vid start. Har fått in tekniken riktigt bra nu vilket känns bra. En av dom hade dessutom arbetat fyra år i Sverige, på 60-talet, så vi kunde förstå varandra riktigt bra. När jag skulle avsluta honom var jag inte tillräckligt snabb med tryckförbandet så blodet forsade! Jäklar vilket tryck det är i vissa av de där venerna alltså. Tillslut fick jag iallafall slut på blodflödet och patienten kunde så småningom gå hem. Oberörd av det inträffade. Han sa t o m Tack så mycket! när han gick :) Jag fick sanera säng och mig själv och slänga de blodiga sängkläderna i tvätten. Men man lär sig av sådana händelser också.

Idag var jag även med på en undervisning tillsammans men några andra studenter och nyanställda. Det var avdelningssjuksköterskan som höll i den och det handlade bl a om dialysens historia, patientsäkerhet och vårdutveckling. Riktigt intressant till skillnad från föreläsningarna vi haft i liknande ämnen. Så fort man kan koppla något till verkligheten ser man saker på ett annat sätt. Jag hoppas dessutom att jag kanske kan använda något i mitt förträffliga arbete. Som jag för övrigt inte ägnat någon tid idag...

Efter praktiken var jag tvungen att göra en liten kompletteringshandling. Eller ja, det är väl mest kompletteringshandling jag gör hela tiden, blir inga veckohandlingar här direkt, med en kylbox och kokplatta att tillgå. Jag tog i vilket fall en cykeltur till centrum, en liten sväng på stan och handlade bl a lite julklappspyssel.

Nu räknar jag ner till imorgon eftermiddag, när jag får besök av finaste Patrik :)'



Fyndade en gigantisk hålslag - så i jul blir det runda julklappsetiketter till alla.


Äntligen lyckades jag få till stjärnvikningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar