fredag 9 december 2011

Trött fredag

Sista dagen på veckan blev en riktigt bra dag på dialysavdelningen. Jag var på en stue som jag inte varit tidigare, med många trevliga och pratsamma patienter. Så för omväxlings skull blev det lite mer kommunikation idag, vilket var roligt. Att jag även fått lite mer koll på de praktiska momenten gör såklart att det blir lättare att själv prata och inte bara stå djupt koncentrerad i sitt arbete.

Jag hade hand om en patient som när jag först presenterade mig och pratade lite med henne sa att hon inte förstod. Men under några timmar kunde vi prata och förstå varandra riktigt bra. Min andra patient hade bekanta i Sverige och hade varit där flera gånger så vi pratade länge om surströmmig, jakt och folkdans :)

När man bli lite säkrare på diverse moment kan man liksom ta ett steg ut och se lite mer på helheten också. Hur allt hänger ihop och vilka faktorer som påverkar hur en patient mår och symtom etc. Det pratade vi om del idag, jag och min handledare Tina, vilket var kul och lärorikt. Nästa vecka bli förhoppningsvis i samma stue så jag kanske kan lära känna någon patient lite bättre och få möjlighet till lite datainsamling till mitt arbete. Och så ska jag lära mig kanylera i fistlar. Spännande!

Efter jobbet tog jag en promenad in till stan. Jag lämnade cykeln hemma för det blåser riktigt mycket idag, imorse när jag cyklade till jobbet stod cykeln nästan still, så det blev ett träningspass att komma fram. Jag passade på att handla lite innan jag traskade hem för att laga mat. Oj vad trött jag var, det tar på krafterna att jobba heltid jämfört med att gå i skolan.

Nu är det handboll på TVn här. Jag blev nämligen upplyst på jobbet att Sverige möter Danmark. Får hoppas på vinst så jag inte blir retad på måndag ;) Men frågan är om jag ser klart hela matchen, damhandboll hör väl inte direkt till mina favoritsporter...

Imorgon väntar en lördag utan några vidare planer, kanske yoga eller så blir det sovmorgon, vi får se.

God weekend!



Fredagsläsning i form av senaste Bolig.



Mycket fina ljusdekorationer i stan, här en med herr Andersen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar