måndag 19 december 2011

Träslev med tomte

Jag är tillbaka! Bloggandet blev bortprioriterat i helgen när jag hade så fint besök. Ville inte lägga nån tid på något som inte var tillsammans med Patrik. Kommer ett litet inlägg om helgen senare. Vi har bl a ätit och druckit gott, varit på museum, lyssnat på julsånger och bara haft det mysigt. Idag har jag haft aftenvakt och måste snart hoppa i säng.

Imorgon ska jag vara på Y Ambulatoriet, dvs njurmottagningen på OUH. Det ska bli spännande. Den kliniska vägledaren undrade om jag ville vara där en dag för att se hur det är. Och det ville jag gärna. Vet inte så mycket vad det innebär men det får jag väl lära mig i morgon. Börjar klockan 9 så jag behöver inte släpa mig upp halv sex.

Patriks tåg gick strax efter 14 idag och eftersom jag inte började förrän 14.30 hade vi hela förmiddagen tillsammans också. Lång sovmorgon och sen frukost. En promenad genom Odense zoo i solsken och lunch hann vi med. Sedan följdes vi till stationen innan jag cyklade till praktiken.

Idag hade jag två patienter. En med AV-fistel som jag fick kanylera, fick inte riktigt till venkanylen, men det gick att rätta till så att det blev ok. Dock blev patienten dålig under dialysen så vi fick avsluta en timma tidigare. Yrsel och lågt blodtryck drabbas en del av och om det inte hjälper men diverse åtgärder får man helt enkelt avsluta. Efter ett tag var läget dock ok och patienten kunde åka hem.

Min andra patient var en av de som inte pratar så bra danska, som jag träffade förra veckan. Lite ilska och otålighet i början vände dock till en lugn och trevlig patient. Och vi kunde t o m kommunicera lite på nån blandning av danska, svenska och tyska.

Idag fick jag även dra ett paket i vårt julklappsbyte på avdelningen. Paketet innehöll en trägaffel med en tomte på. Haha. Ja en trägaffel har man väl alltid användning för :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar