måndag 12 december 2011

Is It Friday Yet?

Nä bara måndag. Men jag tror veckan kommer gå fort. Som de fem veckorna jag redan varit här har gjort.

Idag var jag iallafall på sjukhuset klockan 7. Jag var i samma stue med samma handledare som i fredags. Med samma patienter. Så man kunde faktiskt nästan tro att det var fredag :) Förhoppningsvis kan jag vara i denna stue även onsdag och fredag så jag får lite kontinuitet. De flesta patienterna kommer ju tre dagar i veckan. Tänk er att spendera tre-fyra timmar tre gånger i veckan på sjukhus. Kanske har jag även en patient som jag kan använda i min uppgift. Dags att börja med den snart känner jag.

Förutom att starta och avsluta och ansvara för en patient med kateter fick jag även avsluta en patient med AV-fistel idag. I veckan är det tänkt att jag ska få börja sticka patienterna. Idag gick vi igenom lite teori och jag fick öva på en stick-arm. Dvs en konstgjort övningsarm ;) Inte som på riktigt men bra för att öva in teknik och handlag. AV-fisteln kan anläggas på underarmen eller överarmen. Den anläggs genom att en artär kopplas samman med en ven. Artärblodet flödar då direkt över till venen, som på grund av det ökade flödet blir kraftigare. Vid punktion i fisteln punkteras venen. De flesta dialyspatienterna har AV-fistel eftersom en kateter är en stor infektionsrisk.

Idag fick jag även vara med och se när en sjuksköterska tog bort ev CVK. Patienten hade fått anlagt en AV-fistel som nu fungerade och då tar man bort katetern. Det var väldigt snabbt gjort och okomplicerat.

Jag fick även ha hand om stuegangen själv idag. Det var riktigt kul och bra att få öva på det. Då måste man läsa på lite om patienten, undersöka om det är något som bör tas upp och höra om patienten själv har något att fråga om.

Ikväll har jag varit på yoga. Lika trevligt som alltid. Idag var det riktigt fysiskt men även skön träning för själen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar