söndag 4 december 2011

Köpenhamnshelg

Vaknade med en ond kropp och hals igår morse, har försökt kurera mig med te och halstabletter och hoppas verkligen inte det utvecklar sig till en förkylning...

Igår tog jag tåget mot Köpenhamn vid 9-tiden. Dock blev tåget försenat och inte förrän strax efter 10 rullade vi ut från stationen. Typiskt. Verkar som om DSB är ungefär lika pålitliga som SJ. Jag ska dock kolla upp reseersättning, tydligen kan man få 50% av resans pris tillbaka om man är försenad över en timma. Det här kan bli en resa med vinst ;)

Ett regnigt och blåsigt Köpenhamn väntade iallafall efter 1, 5 timmas tågresa. Min gamla pluggkompis Kristin mötte mig på stationen och sedan begav vi oss ut på stan. Vi insåg snart att det bästa nog var att hålla sig inomhus. Vi kollade i lite butiker samtidigt som vi sökte skydd från regnet. En ny favorit är helt klart butiken Stilleben som hade flyttat till större lokaler och utökat sitt sortiment. Fullt av inspiration! Illums bolighus bjöd på härlig vintrig skyltning och äntligen hitade jag till HAYs stora butik.

Trevlig lunch på mysigt café och supergoda cupcakes och kaffe på ett annat litet nyöppnat café hann vi också med, innan vi på kvällen traskade hem till Kristin för att laga middag. Det var otroligt kul att ses och eftersom det var så länge sedan sist fanns det mycket samtalsämnen att avverka.

Imorse var planen en promenad längs sjöarna för att sedan käka brunch, men väl framme visade det sig vara stängt så det blev lite mer promenad och frukost på ett annat trevlig ställe. Efter det begav vi oss till den nyöppnade saluhallen, Torvehallerne, vid Nørreport. Den var verkligen trevlig med massor av mat, bakverk och fantastiska dofter och smaker. Hit kommer jag absolut komma tillbaka.

Vid halvtvåtiden tog jag tåget tillbaka och väl framme i Odense cyklade jag snabbt hem i regnrusk. I eftermiddags har jag tänt andra adventsljuset, ätit pepparkakor och myst. Imorgon klockan 7 är det sjukhuset som gäller igen.

Trevlig andra advent till er alla!



Kristin åt en Lakrits-cupcake...



...och jag en med chokladsmak.


Mmmm!


Finfina färgglada kuddar i soffan hemma hos Kristin & Michael.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar