tisdag 13 december 2011

Lärorik tisdag och violinkonsert

Idag har jag verkligen haft fullt upp. Tiden har rusat iväg och jag fick för ovanlighetens skull stanna kvar lite längre för att bli klar med all dokumentation. Tre egna patienter hade jag koll på idag. Båda mina handledare är på semester denna veckan, en i London vilket gjorde mig ganska avundsjuk. Detta betyder att jag på denna veckans schema var uppsatt på att gå med den kliniska handledaren Maria, idag hade hon dock andra studenter så jag fick hänga på sjuksköterskan Dorthe.

Hon var härlig! Kastade mig in i verkligheten, med god handledning. Och mycket frågor som gjorde att jag var tvungen att tänka till och jag lärde mig riktigt mycket. Hellre mycket att göra än för få utmaningar. Hon kollade på morgonen vad jag ville göra och fixade sedan en patient med kateter och två patienter med AV-fistel som jag fick starta upp. Vilket innebar premiärstickning. Och det gick galant :) Tekniken att kanylera är ganska lik tekniken vid venprov och pvk men venen är riktigt stor, och även nålen - 20 mm är vanligt. Ajajaj tänker jag men de flesta patienterna tycker inte det gör så ont.

Jag fick dessutom ge en subcutan injektion innehållande bedövning till en patient. Alla patienterna hade dessutom kanske många frågeställningar till stuegang så det blev riktigt mycket jobb. Läkaren hade inte helt koll på läget så det blev en utdragen stuegang utan svar på alla frågor men bra övning för mig. Mycket skulle sedan dokumenteras och jag skrev och diskuterade med min handledare och tycker jag fick med mig mycket bra tankar även från den.

Cykeltur hem i ösregn. Inga regnkläder med vilket innebar klädbyte innan jag cyklade vidare mot Rosengårdcentret. Tanken var att jag, en norsk och en dansk (och Bellman?!) ;) skulle se ett luciatåg, men då det blev tidigarelagt fick vi istället njuta av en violinkonsert. Den framfördes av ett gäng barn, och det var väl en majoritet av föräldrar, morföräldrar och syskon i publiken. Och så tre sjuksköterskestudenter! Efter konserten följde ett julspel. Vi var kanske inte rätt målgrupp heller för detta evenemang men det blev en trevlig och julig kvällsunderhållning. På lördag åker de norska studenterna tillbaka och nästa vecka tror jag att jag är den enda studenten kvar.

Hoppas ni haft en trevlig Luciadag!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar