onsdag 9 november 2011

Cykling och dialys

Även idag börjar jag inte jobba förrän 14.30 så precis som igår blev det sovmorgon. Läste även lite litteratur om dialys och njursjukdomar på morgonen.

På förmiddagen gav jag mig ut på cykeln för att försöka lokalisera den där yogastudion. Jag hade kartan på styret och höll mig på lite större vägar. Det är lätt att ta sig fram på cykel i Odense, cykelvägar överallt, och tydligen är Odense "cyklisternes by". Och jag hittade till slut yogastudion, det tog ca 20 minuter att cykla, så kanske blir det ett besök där på lördag när de har drop-in. På vägen hem cyklade jag genom stan men trots karta lyckades jag komma fel några gånger, det är lite rörigt att hitta i centrum. Jag passade också på att leta reda på 7-eleven där jag ska träffa min danska buddy och två norska utbytesstudenter i morgonkväll.

Nu har jag precis kommit hem från andra passet på sjukhuset. Det känns riktigt bra. Idag träffade jag även min andra handledare, Charlotte, även hon verkar toppenbra. Jag fick själv försöka koppla upp några dialysmaskiner, det var klurigt med alla slangar som ska hit och dit, men det gick ganska bra. Jag var även med och tittade på förberedelser inför uppstart av patienter med både fistel och dialyskateter, både central och femur (i ljumsken). Imorgon ska jag själv få testa lite sterila och rena metoder vid start och avslut, ska bli kul. Annars var det mycket rutiner som var likadana som igår, jag förstod lite mer av termer och uttryck idag kändes det som.

Något som är väldigt annorlunda här är ronderna, som heter något som jag just nu inte kommer ihåg, återkommer med detta roliga namn. Sjuksköterskorna har sin lilla arbetsplats med datorer etc i mitten av stuen, och runt om ligger olika antal patienter beroende på stue. Där jag varit de två senaste dagarna är det sex patienter. Läkaren går runt till de olika stuerne och diskuterar om det är något speciellt sjuksköterskorna vill ta upp. Idag hade de inte hunnit förbereda sig så mycket som de önskade så det var extra rörigt berättade de. Om det är något patienten vill fråga etc så går läkaren dit. Han dikterar även samtidigt. Jag regerade över att det inte känns så privat, med tanke på sekretess etc. Jag tänker att alla patienter kanske inte vill ta upp frågor om alla andra fem i rummet kan lyssna. Dock kan patienten be om ett möte endast med läkaren, och de har även obligatoriska möten enskilt två gånger om året. Det kanske ser likadant ut på dialysavdelningar i Sverige också, det är ju möjligt, men på de vårdavdelningar jag varit på är ronderna helt annorlunda.

Eftersom det är elva timmars dygnsvila här i Danmark börjar jag 8.30 istället för 7 i morgon, väldigt skönt, för det blir inte mycket sömn när man slutar sent och börjar tidigt.



Kartan på styret i ett försök att hitta min väg fram i Odense :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar