fredag 11 november 2011

Fredag

Jag överlevde första veckan! De första dagarna var det rätt jobbigt och jag hade nog helst velat åkt hem. Men nu känns det bra.

Idag innan jag gick hem hade jag samtal med mina handledare och den kliniska handledaren. Vi pratade bl a om mina mål som innehåller en del praktiska moment som finns i min studiehandledning. Och det är nog bara att gilla läget att jag inte kommer kunna få möjlighet att öva på alla moment under denna praktikperiod, helt enkelt p g a att de inte utför det på avdelningen. Maria hade ju tidigare berättat att de inte sätter kateter eller sond. Dessvärre inte heller pvk. Och venprov tas, på hela sjukhuset, av biomedicinska analytiker som går runt på avdelningarna. Jag fick en del övning på venprov och pvk på psykiatripraktiken och jag får väl öva lite mer på frivilliga vänner och bekanta. Däremot ska jag så småningom få lära mig att kanylera i fistel, vilket bygger på samma teknik, det ser jag fram emot. Jag ser det istället som att jag får mycket annan kunskap med mig som jag inte fått om jag varit kvar i Sverige.

Vi diskuterade även att jag har en veckas praktik efter att jag haft jullov och att jag i princip skulle kunna jobba in den under de fyra veckorna efter min kurs, om jag skippar studiedagen och jobbar fem dagar i veckan. Jag ska fundera på saken men eftersom det är så få veckors praktik för mig ändå, tror jag att jag kommer åka tillbaka den sista veckan, för att få ut så mycket som möjligt av denna tiden.

Vi pratade också om hur jag kan få hjälp men mina studieuppgifter, speciellt den större om ett patientfall. De ska försöka lägga mitt schema så att jag får kontinuitet i de patienter jag träffar och kanske främst jobbar i en och samma stue. Så efter kursen hoppas jag att kunna lära känna någon patient lite bättre. Språket är ju helt klart en begränsning, det är inte helt lätt för patienterna att förstå mig. De vill även att jag skriver en liten redogörelse för mina upplevelser av likheter och skillnader mellan vården i Sverige och Danmark.

Förutom mötet i eftermiddags har jag jobbat vidare med mina dialyser. Kopplar faktiskt upp maskinerna helt själv, och rätt, nu så visst har jag lärt mig en del bara på en vecka. Jag startade även upp en dialys av en patient med kateter. Sterilt! Det gick inte så snabbt men det gick bra. Efter fyra timmar avslutade jag själv.

Två dagar i veckan är det även "medicindelning" så det var jag med på idag, det är främst järn, EPO (Erytropoetin) och B-vitamin som patienterna får. Det ges i injektionsform i blodet när det går genom dialysmaskinen. Jag var även med och dokumenterade en del, och börjar få lite bättre koll på journalprogrammet.

Innan man slutar sitt pass förbereder man också inför nästa. Tittar vilka patienter som kommer, hämtar deras journal och plockar fram material till ev. provtagning. Hämtar också allt material till maskinerna såsom slangar, vatten och bikarbonat. Sedan fyller man på diverse material och laddar ev maskiner som ska köras snart igen. Tiden går väldigt snabbt en dag, det finns hela tiden saker att göra och det är kul.

Planerna för helgen är inte så många. Cykelltur för att lokalisera skolan, läsa en del inför kursstarten på måndag, ev lite yoga och lära känna stan.

God weekend!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar