tisdag 22 november 2011

Glöggmys

Idag hade vi ledigt från skolan så jag tog lite sovmorgon. Efter det gav jag mig ut på en joggingtur/power walk. Sprang bl a genom Odense Zoo och genom en liten skog och runt en sjö. Väldigt naturskönt område precis intill där jag bor. Det var lite kallt och ganska jobbigt men jag tog mig runt.

Efter det var planen att koka lite mer knäck inför eftermiddagens glöggmys, som buddiesarna ordnat för oss utbytesstudenter, hemma hos en av de danska studenterna. Alla skulle ta med sig något typiskt från sitt land. Knäckformar är ju dock omöjligt att få tag på i Danmark. Jag hade sett några på IKEA förra veckan, så efter ett misslyckat försök i en mataffär cyklade jag dit. Väl framme visade det sig att de var slut. Suck. Tog en pølse med bröd och gick sedan till den stora mataffären inne på köpcentrat intill, där jag hittade knäck-liknande-formar som jag använde förra veckan. Jag lyckades få fatt i den sista förpackningen. Vilken tur!

Väl hemma satte jag igång knäckkokningen och bestämde att koka lite längre än sist eftersom de blev så lösa och fastnade i pappret. Men jag tror att jag lät den koka några minuter för länge, för de blev lite för hårda. Men goda. Och väldigt uppskattade av de danska, norska och italienska studenterna.

Förutom min knäck och årets Blossa-glögg som jag tagit med, kalasade vi på risgrynsgröt, pepparkakor, italienska kakor och dansk glögg. Väldigt gott och roligt att umgås med så trevliga människor. När vi cyklade hem efter några timmar var vi alla väldigt mätta. Men jag tror bestämt att jag kommit i lite julstämning nu :)



Sprang förbi en julgransförsäljning...



...höstiga omgivningar...



...och några djur på Odense Zoo.



Massor av godsaker på eftermiddagens glöggmys.

2 kommentarer:

  1. Några djur... Jag tycker det ser ut som dovhindar (Dovhjortshonor)! :)

    SvaraRadera