tisdag 8 november 2011

Första dagen

Idag började jag mitt första pass på dialysavdelningen 14.30. Vilket betydde att jag hade en förmiddag att spendera.

På morgonen tog jag det lugnt. Sovmorgon och frukost samtidigt som jag lyssnade på morgonpasset på web-radio. Igår kväll försvann plötsligt min internetuppkoppling, då blev jag lite orolig, eftersom det känns som en säker kontakt med omvärlden. Den funkade dock igen efter att Janne och Peter startat om uppkopplingen uppe hos sig.

På förmiddagen gav jag mig ut på en promenad med kartan med mig. Hade lokaliserat nåt slags grönområde ganska nära där jag bor och tog mig en promenad. På vägen tillbaka hamnade jag nog utanför Odense Zoo tror jag, stigen jag gick på gick mellan höga stängsel och jag såg lite djur. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig, annars hade ni kunnat få bevis :) Mötte en del joggare så det kan nog vara ett bra område för en joggingtur nån dag.

Nu har jag precis kommit hem efter mitt första pass på Hæmodialysen. Det känns väldigt spännnde. Men oj vad jag är trött efter all ny information. Och att det är på danska gör det ju tyvärr inte lättare ;) det gick ganska bra trots allt. Alla jag träffade idag var jättegulliga så det känns bra. Jag var på en stue (rum) med sex patienter, tillsammans med två sygeplejersker och en sygeplejestuderendet från Danmark.

Idag gick jag mest bredvid och var med och tittade hur man startar upp dialys. Patienterna hade fistel, graf eller dialyskateter, men principen var densamma. Det var en massa knappar och teknik i de där apparaterna men jag fick ett litet hum om hur de funkar. Vid dialyskateter är det väldigt viktigt med aspetik så det var många moment med spritrengöring vid uppstarten och avslutningen. Min handledare, Tina, var väldigt duktig och lyhörd för mina tankar. Vi hann även med lite dokumentation innan det efter några timmar var dags att avsluta behandlingarna. Däremellan hade vi en liten matpaus, men eftersom man alltid måste vara tillgänglig för patienterna och ha koll på maskinerna äter man lunch i korridoren utanför varje stue.

Njuren är verkligen ett komplicerat organ och även om jag läst om funktionen och sjukdomar i skolan är det ganska abstrakt och svårt att förstå. Men förhoppningsvis kan jag lite mer efter dessa veckor. Imorgon jobbar jag också 14.30-21.30 så det ska bli skönt med sovmorgon.



Det här blir min kvällslektyr "Dialäsen", en tidning de får till avdelningen. På svenska. Jag fick låna den om jag lovade översätta för personalen ;)

2 kommentarer:

  1. Go Lisa! Lycka till med översättningen! Då har du i alla fall något att sysselsätta dig med... ;-) Kram

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det var nog mest på skoj men det var intressant att läsa! Kram

    SvaraRadera