söndag 20 november 2011

God weekend

I helgen bytte jag danska mot skånska.

Klockan nio igår morse tog jag tåget mot Svedala, med byte på Kastrup och Triangeln. Det såg ett tag illa ut med två försenade tåg. Men jag hann med alla byten och blev upplockad på stationen av kusin, två barn och hund. Vi började med lunch i familjens fina Skånegård. Sedan var planen besök på lite trevliga gårdsbutiker i omgivningarna (vilket påhejades av två- och fyraåring, NOT). Första stoppet blev Slättarps gård, en supermysig butik med inredning och kläder. Mycket inspirerande. Nästa stopp: Fika med hallontema på gårdsbutiken Hallongården, ingen fika utöver det vanliga men fina hemgjorda hallondelikatesser såsom saft, vinäger och marmelad. Planen var även att besöka ett gammalt mejeri i Västra Värlinge som numera är inredningsbutik, men det var tyvärr stängt, så det får bli nästa gång.

Vi hann även med krämig fisksoppa, gott vin och mycket prat. Mycket att prata om när man inte ses så ofta. Det blev även en hyrfilm, som visade sig vara en miss, innan jag stupade i säng. En del skratt innan den spårade ut. Hyr inte Åsa-Nisse ;)

Idag stannade jag några timmar i Malmö på vägen tillbaka och hann med en lång, trevlig och god lunch hos en gammal kompis och sambo i deras fins lägenhet i centrala Malmö.

Timmarna på tåget gick fort eftersom jag hade näsan i en mycket spännande bok hela vägen, 20 minuter innan vi åkte in på Odense station var det utläst. Kan verkligen rekommendera Himmelsdalen av Marie Hermanson.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar