måndag 14 november 2011

Första dagen i skolan

Känns lite konstigt att vara borta från sjukhuset två veckor när man just kommit in i rutinerna. Förhoppningsvis har jag inte glömt allt när jag ska tillbaka.

Idag var så första dagen på kursen, eller modulen som det heter i Danmark, Care for the Chronically Ill Person. På engelska. Vilket faktiskt var skönt. Det är fortfarande lite svårt att förstå danskarna. Även om det känns lite udda att prata engelska när alla deltagarna är från Norge och Danmark, och jag från Sverige. Men på ett sätt är det skönt eftersom vi alla då är på samma nivå.

Dagen började med att jag mötte de två norska utbytesstudenterna och vi frågade oss fram till salen vi skulle vara i. Vi fick en liten introduktion och presenterade oss snabbt för varandra. De två föreläsarna vi träffade idag var båda väldigt trevliga och verkade duktiga. Vi fick även presentera vår narrative som vi skrivit om en person med en kronisk sjukdom. Det gick helt ok. Vi diskuterade lite frågor som kom upp och en del historier var riktigt intressanta.

På lunchrasten blev vi visade till matsalen där det var ett intressant system inte helt lätt att greppa. Det som erbjöds var en buffé med en varmrätt och ett stort salladsbord. Du plockade till dig det du ville ha och vägde sedan din tallrik vid kassan. Min hyfsat välfyllda tallrik gick på blygsamma 19 kronor! Het klart värt att skippa lunchlåda och käka i skolan de här veckorna. Smakade dessutom helt ok.

Senare på eftemiddagen lyssnade vi på en dansk sjuksköterska som arbetat utomlands, bl a i Afghanistan. Hon visade bilder och berättade om projekt hon arbetat med de senaste åren, då hon startat upp Mother and Child health service i en liten by. Många barn är undernärda så till kliniken kan mammor komma med sina barn och få mat, vitaminer och hjälp. Det var otroligt intressant att lyssna på. Många gripande livsöden och intressanta historier. Just nu väntar hon på att få återvända för att fortsätta sitt projekt men det är för tillfället så oroligt att hon inte får åka.

Nu ska jag förbereda mig inför morgonens lektion genom att läsa en artikel om diabetes, de där vetenskapliga artiklarna på engelska brukar inte vara helt lätta att ta sig igenom. Men vi har fått tydliga direktiv om att inte ägna den mer än 30 minuter. I morgon ska vi tillsammans diskutera mer. Det ska bli intressant. Att det kan vara så kul att gå i skolan :)



Gigantisk chokladkaka till kaffet på eftermiddagen = sockerchock!



Så här glada blev mina norska klasskompisar över fikapaus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar