måndag 28 november 2011

Tillbaka på sjukhuset

Visst kan det vara skönt med sovmorgon men jag tyckte det var lite trist att vara hemma och mest vänta på att börja praktiken idag 14.30. Och när man inte har nåt direkt att göra eller nåt inplanerat är det lätt att längta hem. Men solen sken så jag gav mig ut på en joggingtur. Sprang samma runda som sist och det gick riktigt bra, orkade springa hela vägen men när jag var nästan framme var jag tvungen att stanna och ta kort på några kameler ;) Efter det kändes det lite lättare att ta tag i dagen.

Förmiddagen spenderade jag annars med att tvätta, laga mat, läsa en artikel och titta lite på Nikolaj & Julie. En riktigt bra dansk serie som gick på TV för ca åtta år sen. Jag gillade den mycket då och köpte boxen i somras för att öva på danskan. Det kändes som det gick lite lättare att förstå nu när man hört danska i tre veckor.

Nu har jag precis kommit hem från sjukhuset. Det känns kul att vara tillbaka på dialysavdelningen igen efter två veckor i skolan. Jag och min ena handledare var lite oroliga att jag skulle ha glömt allt men det gick riktigt bra och jag lyckades både koppla upp maskinerna rätt och starta och avsluta behandling med dialyskateter. Vi tittade även lite mer på dokumentation och jag fick börja skriva en del. Inte helt lätt att försöka skriva så danskarna förstår men det ska nog ordna sig. Mina handledare har även diskuterat några patienter som jag kanske kan skriva mitt arbete om, så imorgon ska jag läsa på lite bakgrundsinformation för att sedan förhoppningsvis lära känna någon lite bättre. Det är helt klart svårare med patientkontakten i Danmark, de flesta patienterna har svårt att förstå mig och idag tyckte en dam att jag borde lära mig danska så hon förstod vad jag sa ;)

Imorgon skulle jag egentligen haft studiedag men efter lite funderande har jag kommit fram till att jag vill jobba in den sista veckan som jag skulle åkt tillbaka och jobbat efter jul. Nu ska jag vara på sjukhuset fem dagar i veckan (vilket är vad jag hade varit i Sverige) istället för fyra och en studiedag hemma. Jag gör därmed min sista dag den 23 December. Fyra veckor som jag tror kommer gå väldigt fort. Det känns som den bästa lösningen och jag har ju ändå inte fullbokade kvällar och helger så jag tror nog jag ska hinna skriva mina uppgifter.


Såhär ser det ut i mitt skåp på sjukhuset - ber om ursäkt för den extremt dåliga bilden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar