onsdag 30 november 2011

Trött onsdag

Hjälp vad trött jag har varit idag. Hade glömt hur jobbigt det var att gå upp tidigt, speciellt när man jobbat kväll dagen innan. Var tvungen att lägga mig och vila en stund (en ganska lång stund faktiskt) när jag kom hem i eftermiddags. Blev med andra ord ingen yoga för mig idag men kanske imorgon.

På sjukhuset kopplade jag upp maskiner och startade dialys på kateter med steril metod. Det går fortfarande ganska långsamt när jag jobbar, många moment som ska tänkas igenom, men jag blir lite mer och mer van. Men egentligen är de praktiska momenten inte de svåra utan att försöka få kontakt med patienterna, och se helheten. Jag känner att jag blir lite begränsad av språket men ska försöka jobba på att våga lite mer :)

Innan jag gick hem idag skulle jag vara med på reflektion tillsammans med två andra danska studenter. Det är tydligen något de har en gång i veckan på avdelningen, tillsammans med den kliniska vägledaren Maria. De andra studenterna var dock sena så den mesta tiden pratade vi om skillnader och likheter mellan sjukvården i Sverige och Danmark, mest skillnader faktiskt. Något som är helt annorlunda är t ex att det är biomedicinska analytiker som tar alla blodprover samt EKG. På ett sätt bra då sjuksköterskan kanske kan få tid till annat men å andra sidan blir det många olika personer patienten måste träffa.

I morgon är det tidigt pass igen, blir att lägga sig i tid ikväll.



Vann BTs Augustpristävling som jag tävlade i häromveckan - tjoho! Ser fram emot att läsa vinnarboken. Fick ett vinst-mms från Patrik ikväll...

2 kommentarer: