torsdag 17 november 2011

Dataundervisning utan dator

I morse på morgonpasset i P3 (tjoho för webradio) diskuterades några norska dataprogrammerings-studenter som protesterade över att de fick göra sina programmerings-tentor, inte på dator, utan m h a penna och suddgummi på papper. Underligt. Min första lektion idag hette Internet-based literature search methodology, litteratursökning i internetbaserade databaser. Vi har haft en del liknande lektioner på högskolan så jag antog att vi skulle vara i en datasal. Döm av min förvåning då det visar sig vara en vanlig lektionssal. Hmm. Öva på litteratursökning m h a penna, suddgummi och papper?! Knasigt. Bibliotikarien som höll i lektionen var dessutom väldigt ostrukturerad och dålig på engelska. Men jag fick iallafall några tips och de danska studenterna hade laptops med sig så vi kunde öva lite praktiskt också.

Nästa lektion handlade om folkhälsa och hölls av en betydligt bättre lärare. Hon var väldigt duktig och inspirerande. Vi diskuterade en dansk folhälsorapport och en artikel. Efter det naturligtvis lite grupparbete. Vi har blivit indelade i tre grupper och varje grupp ska arbeta med en kronisk sjukdom. Tanken var att vi skulle använda våra "narratives" som vi skrivit och lämnat in innan kursstarten. Men tydligen ska vi få föreläsningar om diabetes (som min narrative handlade om) därför blev jag och en tjej som också skrivit om diabetes placerade i en grupp om cirkulationssjukdomar istället. Då många frågor vi skulle diskuterade var kopplade till upplevelser hos personen från våra narratives blev det väldigt konstigt då vi inte kunde använda våra. Istället får vi föreställa oss vilka problem och vilken hjälp en person med denna sjukdom kan uppleva. Nästa fredag ska vi som avslutning, på 45 minuter(!), redovisa en poster som ska tillverkas under veckan. På ett kreativt sätt. Hmm. Ska bli spännande att se hur detta slutar. Fortsättning följer.

I den där hälsorapporten stod det att man skulle äta fisk två gånger i veckan. Idag har jag ätit lax- och spenatlasagne i skolan och fiskgryta här hemma, så då är jag godkänd denna veckan :)


Ett tag var jag dock tveksam om det skulle bli nån mat, hade nämligen stora problem med att öppna en konservburk. Kan låta skrattretande, men det var en väldigt konstig öppnare (dansk) och t o m Peter, som jag tillslut var tvungen att be om hjälp, hade problem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar