söndag 6 november 2011

Framme

Nu är jag installerad i källaren hos Janne og Peter, där jag ska bo de kommande nio veckorna. Och ja, Janne var en tjej ;)

Resan startade igår på förmiddagen, i en fullpackad bil. Vi tog färjan över från Helsingborg till Helsingør och sen vidare ner på Sjæalland och bron över Storebælt. Vi var framme strax innan 17. Området verkar vara väldigt trevligt och lugnt med många fina villor. Jag huserar i källaren, här har jag ett litet rum med säng, bord, skrivbord och TV. I ett rum intill finns dusch, tvättmaskin, torktumlare och en liten köksdel med kokplatta och micro. Och så en liten toalett. Hur det ser ut i resten av huset vet jag inte men det verkar stilrent och jag noterade bl a en Le Klint-lampa. Gårdagen ägnade jag åt att packa upp och installera mig. Jag fick ordning på bredbandet och Janne bjöd oss på nybakade frallor med marmelad. Min buddy Laura hade varit och lämnat en cykel och lite kartor och info - perfekt!

Imorse fixade P frukost och sedan begav vi oss ut på en promenad in till stan med kartan i högsta hugg. Vi gick bl a genom en fin park, Munkemose, där man säkert kan ta en promenad eller joggingtur nån dag. Eftersom det är söndag var det mesta stängt men jag fick lite bättre koll på hur jag ska hitta. Vi hittade ett ställe som verkade ha en populär brunch, där vi tog en lunchpaus. P åkte tillbaka hem vid 16, då kände jag mig lite ensam, men strax därefter kom Laura förbi och vi cyklade till sjukhuset. Hon visade mig vart jag ska imorgon. Sedan cyklade vi in till stan och jag fick tips på en billig mataffär. Nu har jag käkat lite köttfärsås och fixat en matlåda till imorgon. Det känns lite annorlunda att bo hos någon man inte känner, jag vet ingenting om Janne och Peter, men av ljuden uppifrån verkar det som om barnbarnen är på besök idag iallafall.

Jag har ännu inte fått något schema för mina veckor på Dialysavdelningen, men det får jag förhoppningsvis imorgon. 8.30 ska jag vara där för introduktion och rundvandring. Ska bli spännande!


Bron över Storebælt - 220 danska kronor kostade det att åka över den. Dyrt!



När P körde passade jag på att förhöra honom inför jägarexamensprovet på tisdag.



På den här gatan...



... i det här huset, bor jag!

4 kommentarer:

  1. Är en tjej här hemma som är från Trondheim och hon heter Janne Herje. Norskarna kan dom oxå.

    SvaraRadera
  2. Knasiga norrmän och danskar ;)

    SvaraRadera
  3. Oj vilket fint hus, passar finaste Lisa helt klart!

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det fint! Hela gatan är full av finfina hus:)

    SvaraRadera